03 Oktober 2013

Latihan Praktikal: Pelatih Antarabangsa Thailand-Giatmara

Pada Julai-September 2013, syarikat telah menerima 2 orang pelatih antarabangsa Thailand-Giatmara untuk menjalani latihan praktikal. Cik Kluesong & Cik Saidah merupakan belia dari Selatan Thailand yang terlibat dalam program kemahiran yang telah beberapa tahun dilaksanakan antara kerajaan Malaysia & Thailand. Para pelatih sebelum ini ditempatkan di Giatmara yang berada di utara Semenanjung Malaysia seperti negeri Kedah, kali ini Giatmara beralih angin dengan menempatkan para belia di negeri-negeri tengah dan selatan Semenanjung. Seusai menjalani latihan sepenuh masa (6 bulan) di Giatmara Jasin, mereka ditempatkan di entiti perniagaan selama 3 bulan.

Selama 3 bulan mereka menjalani latihan praktikal, mereka telah mempelajari beberapa modul yang disediakan oleh syarikat. Di sini, saya bahagikan kepada beberapa 'main modul' kepada 'sub modul'.
1. Variasi Kusyen:
   -Kusyen Donut
   -Kusyen Labu
   -Kusyen Bunga Raya
   -Kusyen Manggis
2. Variasi Beg:
   -Tote Bag
   -Tote Bag Modified
   -Reversible Bag
   -Round Reversible Bag
3. Variasi Langsir:
   -Single Box Pleat
   -Double Box Pleat
   -Box Pleat With Scallop
   -Palmet With Loose Scallop
4. Variasi Gelang:
   -Lenggang Lenggok
   -Donut Hijau
   -Hijau Dorado
   -Kristal Corak Berselang

Selain itu, mereka ditugaskan untuk membantu staf lain yang menjalankan kerja-kerja pengeluaran pakaian & kraftangan. Dari kaca mata saya, latihan yang mereka terima selama 6 bulan di Giatmara dapat mereka aplikasikan sepenuhnya ketika berada dalam aktiviti industri. Selain itu, mereka memiliki sahsiah dan peribadi yang terpuji. Tidak sekali membuat saya merasa tersinggung atau marah. KAMI YANG TINGGAL DI SINI MERASA SUNYI apabila mereka pulang ke Thailand.

Beberapa hari sebelum mereka tamat latihan, premis dikunjungi rombongan Southern Thailand Education Committee dan pegawai Giatmara Sdn. Bhd. Wah, tercengang-cengang juga saya dan staf lain apabila mereka berbahasa Thailand! Walaupun saya tidak faham langsung apa yang mereka katakan namun saya percaya Cik Kluesong dan Cik Saidah telah menyampaikan beberapa perkara yang baik tentang latihan yang telah mereka jalani di sini. SAYA SAYANG KAMU.


Hari akhir, saya dan staf lain meraikan mereka @ Breakfast di Mac Donald, MITC. Suasana begitu senyap ketika majlis perpisahan ini. Suasana yang bukan sepatutnya. Jumaat itu, kami akhiri pertemuan dengan janji di dalam hati bahawasanya silaturrahim ini tidak akan putus kerana ia terjalin kerana ALLAH. Kami akan bertemu lagi dengan izinNYA. Saya halalkan ilmu yang diberi, PULANG DAN BERBAKTILAH UNTUK AGAMA. Selamat jalan...


Tiada ulasan:

Catat Ulasan