26 Januari 2013

Perbezaan antara SKM dan lain-lain sijil kemahiran.



Post ini saya tulis kerana setiap kali habis sesi latihan di Giatmara, para junior dalam bidang jahitan akan bertanya kepada rakan-rakan usahawan saya yang senior. “Saya nak sambung belajar jahit tapi di mana?”. Harapan saya, post kali ini akan membantu sekumpulan kecil dari kita membuat keputusan untuk meneruskan perjalanan hidup.

Terdapat 4 kementerian yang mengeluarkan sijil kemahiran dalam pelbagai bidang. Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) melalui Kolej Komuniti, Kementerian Belia dan Sukan (KBS) melalui Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN), Kementerian Pembangunan Sumber Manusia melalui Institiut Latihan Industri (ILP) dan Kementerian Pembangunan Luar Bandar dan Wilayah (KKLW) melalui Kolej Kemahiran Tinggi Negara (KKTN), Institut Latihan Kemas dan Giatmara. 3 daripada 4 kementerian ini mensijilkan pelatih/pelajar melalui Sijil Kemahiran Malaysia iaitu KBS, Kementerian Pembangunan Sumber Manusia dan KKLW. KPT pula menawarkan sistem pensijilan modular yakni sistem pensijilan mereka yang tersendiri. Rumusan bagi perenggan ini, boleh saya terjemahkan kepada figura berikut:

KEMENTERIAN & SISTEM PENSIJILAN


SIJIL KEMAHIRAN MALAYSIA ( SKM )
Persijilan Kemahiran Malaysia ini menawarkan lima (5) tahap persijilan iaitu :

1.         Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) Tahap 1
2.         Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) Tahap 2    
3.         Sijil Kemahiran Malaysia (SKM) Tahap 3
4.         Diploma Kemahiran Malaysia (DKM) Tahap 4
5.         Diploma Lanjutan Kemahiran Malaysia (DLKM) Tahap 5

Rujukan: www.dsd.gov.my/

Dan struktur pekerjaannya atau jawatan boleh dirujuk kepada jadual berikut:

SUB SEKTOR: TEKSTIL & PAKAIAN (TEXTILE & APPAREL)
JAHITAN PAKAIAN (DRESSMAKING)


Rujukan: www.dsd.gov.my/

Bagi Sijil Modular Kebangsaan yang dijalankan oleh Kementerian Pengajian Tinggi pula, begini strukturnya.

SIJIL MODULAR KEBANGSAAN

 
Rujukan: http://www.jpkk.edu.my/jpkk/

Para pembaca tentu tertanya-tanya pula, siapa saya apabila saya boleh mengulas begitu panjang mengenai sistem pensijilan ini. Saya merupakan pemegang Sijil Kemahiran Malaysia Tahap 2 Pembuat Pakaian Wanita Kanan dan Pembuat Pakaian Lelaki Kanan. Syarikat saya menjalankan Skim Latihan Dual Nasional di bawah Jabatan Pembangunan Kemahiran. Saya telah menjalani kursus induksi Pengurus Pusat Bertauliah, Pegawai Penilai Luar, Pegawai Penilai Dalaman dan Pegawai Penilai juga di bawah Jabatan Pembangunan Kemahiran. Dengan Giatmara, saya salah seorang TAC iaitu Technical Advice Committee bagi Sijil Kemahiran Malaysia Tahap 1 di Giatmara, Jasin, Melaka. Saya juga merupakan Ahli Jawatankuasa Penasihat Kolej Komuniti Bukit Beruang, Melaka dari tahun 2011-2014. Saya pernah diundang sebagai Panel Industri bagi Bengkel Pembangunan Kurikulum Sijil Modular Kebangsaan pada 14 Mac 2012.

Pada pandangan saya, di mana-mana tempat menimba ilmu pun sama baiknya. Kejayaan dalam hidup bergantung kepada takdir dan usaha individu. Ada individu yang mempunyai sijil tetapi tidak menggunakan sijil yang ada. Tidak kurang juga sebilangan individu yang tidak mempunyai sebarang sijil tetapi berjaya. Bagi yang telah melewati usia 27 tahun, adalah lebih baik mengusahakan perniagaan dari memasang angan-angan untuk menjadi tenaga pengajar kerana selain telah lewat untuk memasuki perkhidmatan awam, anda juga akan mengorbankan ramai orang dan banyak perkara untuk mengejar cita-cita. Ramai lagi graduan yang keluar dari UITM dan lain-lain pusat kemahiran telah bersedia mengisi kekosongan terhad sebagai tenaga pengajar. Niagakanlah kemahiran anda!

Jumpa lagi nanti in sha allah. ‘Publish!’.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan