Pada tahun-tahun
awal perniagaan, tentu ramai dari kalangan kita tertanya-tanya apakah syarat
untuk mendapatkan lesen perniagaan? Tidak lama selepas itu, apa pula lesen yag
perlu ada untuk berurusan dengan pelanggan selain ‘walk in’? Dalam ‘post’ kali
ini, saya hendak berkongsi peringkat-peringkat atau syarat-syarat untuk
memperoleh lesen perniagaan. Perkara ini pernah saya masukkan di bawah tajuk
dalam Program Kebolehpasaran Kolej Komuniti Bukit Beruang. Program ini
dikendalikan oleh syarikat saya sekitar tahun 2010.
Ada peniaga yang
berniaga di rumah dengan mendaftarkan syarikat mereka dengan Suruhanjaya
Syarikat Malaysia. Alamat yang digunakan juga alamat rumah. Isilah Borang E di
Suruhanjaya Syarikat. Borang ini percuma. Bayaran yang dikenakan pula merupakan
bayaran pendaftaran bagi nama syarikat selain nama sendiri ialah RM 60. Bagi
nama syarikat menggunakan nama sendiri RM 30. Seeloknya bersedialah dengan 5
nama yang berlainan kerana pasti ada nama yang telah didaftarkan. Rancang juga
jenis-jenis perniagaan misalnya menjahit, menjual pakaian siap dan mengadakan
kelas menjahit.
Anda naik
setingkat lagi apabila dapat berniaga di premis milik syarikat swasta atau pihak
berkuasa tempatan. Anda memerlukan satu lesen lagi iaitu lesen dari pihak
berkuasa tempatan. Majlis Perbandaran Jasin misalnya merupakan pihak berkuasa
tempatan yang memproses pengeluaran lesen di tempat saya. Ada beberapa syarat
lebih ketat yang perlu diikuti antaranya menyediakan tong sampah dan alat
pemadam api. Bagi papan tanda, anda mempunyai pilihan untuk memasangnya atau
tidak. PK-JKP-001/R1 merupakan borang permohonan lesen premis perniagaan di
Majlis Perbandaran Jasin. Bayaran proses ialah RM 10. Perlu saya tekankan di
sini, bayaran atau syarat adalah berbeza
mengikut tempat pihak berkuasa tempatan. Kadar bayaran lesen pada tahun
tersebut adalah mengikut tred perniagaan seperti yang termaktub dalam
perjanjian peniaga dengan pemilik premis. Lesen saya misalnya, lebih mahal
kerana berada di bawah tred pusat latihan. Jika tred bagi kedai jahit, lebih
murah.
Kedai saya |
Apabila ingin
berurusan atau berniaga dengan agensi kerajaan, kita perlu berdaftar dengan
Kementerian Kewangan Malaysia. Bagi 10 tajuk pertama, bayarannya RM 450. Untuk medium
akses pula sekitar RM 200. Namun ada kira-kira 30 tajuk sahaja yang boleh
didaftarkan sekiranya anda berniaga di rumah. Tentulah syarat bagi memperoleh lesen
ini adalah yang paling ketat kerana ia melibatkan perolehan yang tinggi. Anda
perlu menyertakan peta lakaran ke premis, no. caruman KWSP, carta organisasi
syarikat dan jumlah modal. Agak memeningkan juga apabila ingin mendapatkan lesen
dengan Kementerian Kewangan Malaysia tetapi jika anda telah melaksanakan
norma-norma perniagaan yang sepatutnya, anda sama sekali tidak berdepan dengan
masalah yang rumit.
Adalah mustahil
untuk kita mendapatkan ketiga-tiga lesen serentak kerana setiap syarikat akan
tumbuh seumpama biji benih yang kecil kemudian membesar menjadi pokok. Saya sendiri
mempunyai lesen dari Suruhanjaya Syarikat Malaysia pada tahun 2006, lesen dari
Kementerian Kewangan Malaysia pada tahun 2009 dan lesen Majlis Perbandaran
Jasin pada tahun 2011. Apabila anda berpeluang untuk membesarkan perniagaan,
lakukanlah. Membiarkan perniagaan kekal pada satu-satu tahap yang statik dalam
jangka masa 5-10 tahun adalah merugikan. Memiliki lesen bukanlah satu perkara
yang mudah bahkan menuntut anda memenuhi sebilangan banyak tanggungjawab kepada
beberapa agensi seperti KWSP, PERKESO, LHDN dan Pusat Zakat. Saya bekerja kuat
untuk memastikan pendapatan syarikat berupaya mengimbangi
perbelanjaan-perbelanjaan yang wajib dikeluarkan untuk lesen-lesen yang
syarikat saya miliki serta berupaya menunaikan tanggungjawab kepada
agensi-agensi yang berkaitan. Semoga anda juga begitu.
Jumpa lagi nanti, in sha Allah. ‘Publish!’.
Jumpa lagi nanti, in sha Allah. ‘Publish!’.
Assalamualaikum...kalau meniaga di rumah perlu mohon lesen majlis perbandaran ke? Perniagaan jahitan tapi alhamdulilah semakin berkembang dah macam kedai pakaian..
BalasPadam